חברת פי.אמ.טים נבחרה ב2014, בקונצנזוס של חברת חשמל (מזמין הפרויקט והלקוח הסופי) ושל קבלני הביצוע המובילים-חברת Commonwealth Dynamics Inc. האמריקאית (שכינויה CDI והינה הקבלן הראשי), חברת חמו אהרון (מערכות צנרת) וחברת כור מתכת (צנרת וקונסטרוקציות מתכת) להקים מערך תכנון ובקרה ולספק שירותי PMO לפרויקט הירוק של הקמת הארובה הרביעית בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, לצורך תכנון ובקרה של תכולות העבודה ולוחות הזמנים בפרויקט ייחודי ומאתגר זה. למעשה "נכנסנו לתמונה" לאחר גמר שלב הבטון (יציקת מבנה הארובה, שבוצע ע"י חברת שיכון ובינוי - סולל בונה תשתיות).

פרויקט זה הינו 1st Of A Kind – ראשון מסוגו בעולם, לנוכח התכנון ההנדסי החדשני והשאפתני של חברת חשמל יחד עם היבטים טכנולוגים והתקנות של מערכות מורכבות, למימוש ע"י קבלני הביצוע.

אז מהו התוצר של הפרויקט?
ארובה רביעית בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, באומדן עלות של כ 8 מיליארד ₪, שלא תהא יצרנית חשמל אלא תשמש להפחתת מזהמים, תאפשר עמידה בתקנים של המשרד להגנת הסביבה (ואולי אף יותר מכך) ותשפר את איכות האוויר שלנו. הפחתת המזהמים תתבצע בעיקר ע"י:

  1. סולקנים בטכנולוגיית Flue Gas Desulphurization-FGD, שהינם מתקנים להפחתת פליטות גופרית דו חמצנית וישמשו להפחתה של כ 90% מפליטות הגופרית הדו-חמצנית (SO2) הנוצרת ביחידות ייצור החשמל בתהליך שריפת הפחם.
  2. מערכות לקליטת תחמוצות חנקן (NOX), בטכנולוגיית SCR -Selective Catalytic Reduction, המבוססות על קטליזטור שמבצע תהליך חמצון-חיזור של תחמוצות החנקן לחנקן ומים.

מדובר במפעל אנכי בגובה של כ 250 מטרים (שלד הבטון כבר הוקם וניתן לראותו למרחוק) וקוטר בסיס של כ 38 מטרים, שבהם הסולקנים הנ"ל יבצעו תהליך של ספיגה רטובה של המזהם, גופרית דו-חמצנית באמצעות ריסוסה בתמיסת אבן גיר מומסת במים.
הגזים הנותרים לאחר הספיחה רווים באדי מים ולכן עם הפעלת הסולקנים נוכל לצפות ב"עשן לבן" היוצא מפתח הארובה, "עשן" או פלומה לבנה זו, אינה עשן כלל אלא אדי מים הנוצרים לאחר תהליך ההפחתה של המזהמים ומשמשת עדות להצלחת התהליך ולעבודה תקינה של הסולקנים.
מלבד שני סולקנים (יחידת סולקן לכל יחידת ייצור, בהם יתבצע תהליך ספיגת הגופרית דו-חמצנית) והמערכות לקליטת תחמוצות חנקן, הארובה תכיל גם מערכות נלוות: מחסני אבן גיר וגבס, מתקני הכנה וטיפול במוצרי הגלם ובתוצרי הלוואי ,מובילים לפליטת הגזים שטופלו, שטחי אחסנה וטיפול מקדים בחומרים ומתקן טיפול בשפכים הנוצרים בתהליך קליטת הגופרית הדו-חמצנית מגזי הפליטה, כאשר הקולחין (שפכים מטופלים) יוזרמו לים בהתאם להיתר הזרמה לים או שישמשו כמקור למילוי חוזר של המתקן.
הייחודיות בפרויקט מתבטאת בתכנון, לראשונה בעולם, לניצול תוצרי התהליך להקמת מפעל הגבס בבסיס הארובה, מפעל שיתנשא עד לגובה 62 מטרים בתוך הארובה. המפעל מתוכנן לייצר גבס באיכות המתאימה לתעשיית המלט והבנייה, לייצור קירות גבס.

איך נולד הפרויקט?
orotrabin2תקנות של המשרד להגנת הסביבה הובילו לבדיקת היתכנות ולמסקנה שלצורך התקנת הסולקנים בארובות הקיימות (יחידות הייצור הקיימות) יהיה צורך בהשבתת שתי יחידות ייצור חשמל לתקופה ממושכת (מספר חודשים), מעשה שאינו מציאותי לנוכח הרזרבות הנמוכות של עתודות ייצור החשמל בישראל ומכאן-ההחלטה להקים בתחנת הכוח אורות רבין ארובה חדשה, רביעית, לצורך הפחתת פליטות הגופרית הדו-חמצנית.

כיצד פי.אמ.טים הקימה את מערך ה PMO?
תחילה ניגשנו להגדרת תכולות העבודה, נעזרנו בחוזים, מסמכי SOW -Statement Of Work, פגישות עם אנשי המקצוע- מנהלי פרויקטים, מתכננים, מומחים טכניים והנדסיים וכן מפקחים מטעם חברת חשמל, CDI, כור מתכת, חמו אהרון ועוד, ובנינו טיוטה ראשונה של תוכנית עבודה אינטגרטיבית לפרויקט מורכב זה, שמשלבת את עבודת כל הגורמים. ביצענו זאת בעזרת תוכנת ה MS PROJECT ובשילוב ניסיוננו בפרויקטי תשתית ובינוי. נעזרנו בשיטות לתכנון יעיל של תוכנית עבודה, לפי חבילות תכולה, מבית היוצר של פי.אמ.טים.

כיצד פי.אמ.טים מנהלת את מערך ה PMO ומבקרת את הפרויקט?
לאחר כשני סבבי תכנון ובדיקות של טיוטת תוכנית העבודה עם כל הגורמים הרלוונטיים ונציגי החברות, סיימנו את עבודת התכנון, תוכנית העבודה אושרה ואז שמרנו תוכנית בסיסית, BASELINE, כתוכנית המקורית מולה אנו מודדים ומבקרים את ההתקדמות בפועל.
למעשה, מרגע זה התפננו להגדרת סבב שבועי של תכנון (שיפוצים קלים לתוכנית, Fine Tuning), עדכון ובקרה, עם כל הגורמים והחברות המעורבים, בסדרת פגישות שבועיות קבועות וכן ע"י ירידה לשטח ובדיקת התקדמות. תוכנית העבודה החיה מעודכנת מדי שבוע ע"י ה PMO (תאריכי התחלה וסיום, משכי זמן, אחוזי ביצוע וכיו"ב) ומושווית לתוכנית הבסיסית הנ"ל.
בזכות תוכנית העבודה הבסיסית ותוכנית העבודה החיה, אנו מסוגלים להפיק דוחות סטאטוס ולבצע בקרה שוטפת בכל נקודת זמן ומציגים את הנתונים, כולל הצגה והעלאת דגלים אדומים, בוועדת ההיגוי בראשות חברת חשמל ובהשתתפות נציגי החברות, פעמיים בחודש.
אנו נעזרים במחווני בקרה מבוססי נוסחה שחיברנו ותצוגות בקרה מבית היוצר של פי.אמ.טים ומצביעים מראש ומבעוד מועד על סיכונים ועל איחורים צפויים למול היעדים וכפועל יוצא ממליצים על פעולות מונעות ופעולות מתקנות.
אחד ההיבטים המעניינים ביותר בפרויקט זה, מלבד היותו ראשון מסוגו בעולם, הוא אופיו האינטגרטיבי- שילבנו ושייכנו בתוכנית העבודה את המשימות של הגורמים השונים והחברות השונות וכך אנו למעשה מסייעים לכולם ומבצעים תכנון ובקרה בהתייחס לעבודות כל החברות - חברת חשמל, CDI, חמו אהרון, כור מתכת, פלסטיקון, Doosan Heavy Industries Construction, אלקו, אלקטרה ועוד, על מנת "לדחוף" את הפרויקט ביחד קדימה !


מאמר זה נכתב ע"י:
דן ברזילי,MEng ,BSc ,PMP
מנכ"ל ומנהל פרויקטים
חברת P.M.Team Ltd
* הנתונים במאמר זה הם על פי מידע שפורסם באמצעי התקשורת.